Een kranten oplage is ook wel bekend onder de naam circulatie. Het betreft hier de hoeveelheid exemplaren dat er per keer dat de kranten worden uitgegeven in omloop wordt gebracht. Een kranten oplage kan uit vaste abonnees bestaan, maar ook als losse verkoop.
De krant oplage is het begin van het bereik van dit medium. De oplagecijfers zijn een belangrijke manier om de waarde te bepalen voor dingen als advertenties die er in de gedrukte kranten worden geplaatst. De kranten oplage en oplages van andere gedrukte media wordt in Nederland door Het Oplage Instituut, afgekort als HOI, verzameld en gecontroleerd. Het instituut zorgt ervoor dat adverteerders en mediabureaus een betrouwbare inzage krijgen in de oplagegegevens die zij hebben weten te verzamelen.
Voor een adverteerder is de kranten oplage natuurlijk essentieel. Want waarom zou men gaan adverteren in een krant die door vrijwel niemand wordt meegenomen? Als adverteerder wil je tenslotte dat jouw bedrijf door zoveel mogelijk mensen gevonden wordt. Het is zonde om dan geld uit te geven aan een advertentie die je uiteindelijk veel minder op zal leveren.
Vandaag de dag zijn er veel meer digitale abonnees op kranten. Op die manier ontstaat er dus een digitale oplage. Deze is veel eenvoudiger vast te leggen. Mensen willen tegenwoordig altijd en overal een krant kunnen lezen, zonder hem steeds met zich mee te hoeven slepen. Gewoon even online gaan en een artikel lezen is bijvoorbeeld iets wat veel mensen doen. De digitale kranten oplage groeit gestaag. Tussen 2015 en 2016 is deze vorm van kranten oplage al met een kwart gestegen. Dat zijn natuurlijk behoorlijk indrukwekkende cijfers. In het digitale tijdperk waarin wij leven is dat natuurlijk ook vrij logisch. Gelukkig zijn er ook veel meer jongere mensen die op deze manier van het nieuws in de wereld op de hoogte blijven. Door middel van de digitale kranten en het stijgen van de digitale kranten oplage kunnen de kranten in ieder geval veel langer blijven bestaan.